Näin teet vastaanottovirkailijan CV:stä täydellisen

Vastaanottovirkailijat ovat yrityksen ensimmäinen kosketuspiste, joten heidän täytyy edustaa työnantajansa brändiä poikkeuksellisen hyvin. Paras tapa tuoda asiakaspalvelu- ja vastaanottovirkailijan taitosi esiin on luoda loistava vastaanottovirkailijan CV.

Etulinjan henkilöstöä pidetään yrityksen ”kasvoina”. Vastaanottovirkailijana haluat siis osoittaa, että olet sekä ammattilainen että välität ihmisistä.

Nykypäivänä ihmiset haluavat tietää, että heidän tukemansa yritykset ovat eettisiä ja toimivat välittäen. Kylmien ja tunteettomien kohtaamisten aika on ohi, ja kaikki saa alkunsa vastaanottovirkailijoista.

Jos haluat päästä haastatteluun, intohimosi asiakaspalvelua kohtaan tulee loistaa läpi ansioluettelostasi.

Tästä artikkelista luet, miten voit parhaiten korostaa taitojasi ja vahvuuksiasi lämmöllä ja innolla. Olemme myös luoneet esimerkkejä vastaanottovirkailijan CV:stä, jotta näet mikä toimii.

vastaanottovirkailijan CV
vastaanottovirkailijan CV

Lataa tämä esimerkki vastaanottovirkailijan CV:stä PDF-tiedostona

Tästä esimerkistä näet, miten Eeva korostaa vuosien kokemustaan yhteenvedossaan. Hän kertoo myös lukijalle olevansa kokenut teollisuusalalla ja kykenee työskentelemään paineen alla. Lisäksi Eeva puhuu asiakaspalvelusta kahdesti, joka kertoo hyvin siitä, mikä hänen prioriteettinsa on. Hän on valinnut joukosta erottuakseen tyylikkään sinisen Stanford-pohjan, jota voi käyttää kuvalla tai ilman.

Luo ammattimainen CV nyt

Loistavan vastaanottovirkailijan CV:n tekeminen vaatii tarkkaa suunnittelua, joten varaa siihen häiriötöntä aikaa.

Ajattele sen olevan projekti, jossa kirjoitat paperille mahdollisimman tarkasti, mitä sinulla on tarjottavaa, jotta lukija oppii tuntemaan sinut vain silmäilemällä sitä.

Hyvin tehdyn CV:n ydin on aina niin sanottu CV-runko – se on kattava asiakirja, jossa on kaikki koulutustietosi, taitosi ja työhistoriasi.

Asiakirjan pitäisi:

  • Olla virtaviivainen, looginen ja helppolukuinen
  • Olla mustalla fontilla valkoisella taustalla
  • Olla virheetön – ei kirjoitusvirheitä tai huonoa muotoilua
  • Olla selkeä, järkevästi aseteltu ja järjestelty sekä ammattimainen
  • Alkaa viimeisimmästä tai nykyisestä työpaikasta ja päättyä ensimmäiseen
  • Luetella koulutustiedot ja pätevyydet samalla tavalla
  • Sisältää sekä kovia että pehmeitä taitoja
  • Sisältää asianmukaiset suosittelijatiedot jokaisesta työpaikasta tai roolista

Käytä CV:n tekemiseen aikaa ja varmista, ettei mitään jää pois, koska tämä CV toimii pohjana kaikille tuleville työhakemuksillesi. Se voi olla niin pitkä kuin tarvitsee, joten ole yksityiskohtainen.

Lisää kaikki työpaikat, vastuualueet ja saavutukset kussakin roolissa. Tämä vie toki aikaa, mutta se on välttämätöntä menestyksen kannalta.

Kun kirjoitat CV-pohjaa, kopioi kaikki oleelliset pätevyydet, palkinnot, suosittelukirjeet ja muut tärkeät tiedot. Tallenna ne samaan turvalliseen tiedostoon CV:si kanssa ja pidä niitä helposti saavutettavassa paikassa.

Oikolue ja muokkaa CV-pohja huolellisesti, jotta se on virheetön. Jos mahdollista, pyydä myös jotakuta toista tarkistamaan se. Ethän halua lukijan lopettavan lukemista kielioppivirheiden takia.

Lisää vastaanottovirkailijan taidot

Vastaanottovirkailijan töihin liittyvät taidot vaihtelevat alasta toiseen, mutta ydintaitoja tarvitaan niissä kaikissa.

Älä unohda mitään taitoja kasatessasi vastaanottovirkailijan CV:tä. Luettele kaikki taitosi, kovat ja pehmeät, vaikka olisit käyttänyt niitä vain hetken aikaa tai vaihtanut alaa. Pehmeät taidot eivät välttämättä ole sinulle niin selkeitä, koska käytät niitä päivittäin.

Käytä siis aikaa ja mieti jokaisen työn kohdalla, mitä teit ja mitä taitoja tarvitsit työssäsi tehdäksesi sen parhaan kykysi mukaan.

Tässä on joitakin pehmeitä taitoja, jotka ovat erittäin tärkeitä vastaanottovirkailijoille:

  • Mukautuvuus: kyky toimia vaihtelevissa ja nopeasti muuttuvissa tilanteissa
  • Empatia: toisen tunteiden ja näkemyksen ymmärtäminen
  • Itsehillintä: kyky pysyä rauhallisena muutoksien ja haasteiden edessä
  • Kärsivällisyys: ymmärrys siitä, milloin odottaa, milloin vastata ja milloin toimia
  • Tehokas kuunteleminen: kuunteleminen ymmärtääkseen ja osoittaakseen, että puhujaa kuunnellaan
  • Positiivinen kielenkäyttö: pirteän ja vakuuttavan puheen käyttäminen negatiivisuuden taltuttamiseksi ja asiakkaan luottamuksen voittamiseksi
  • Selkeä kommunikointi: tiedon välittäminen suoraan ja helposti ymmärrettävällä tavalla
  • Vastuun ottaminen: ongelmien ratkeamisen varmistaminen riippumatta siitä, kuka on syyllinen

Tekniset tai kovat taidot vaihtelevat alakohtaisesti, mutta tarvitset ainakin

  • Kokemusta tiettyjen ohjelmistojen käytöstä
  • Yrityksen tuotteiden ja palveluiden tuntemusta
  • Työntekijöiden ja heidän osastojensa tuntemusta
  • Tietoisuutta siitä, kuka on toimistolla ja kuka ei
  • Perustietoja markkinointikampanjoista ja tarjouksista

Luo ammattimainen CV nyt

Esittelyteksti vai profiiliteksti

Vastaanottovirkailijan ansioluetteloon et tarvitse esittelytekstiä, mutta kirjoita profiiliteksti kunkin räätälöidyn CV:n alkuun. Vaikka voisitkin kirjoittaa yhden tekstin ja muokata sitä samanlaisiin hakemuksiin, on parasta kirjoittaa se uudelleen aina, kun aikaa on kulunut.

Tässä on esimerkkejä profiiliteksteistä henkilöille, joilla on eritasoiset taidot ja pätevyydet. Lihavoitu teksti kertoo tärkeästä tiedosta, jotka lukijan kannattaa katsoa ennen koko CV:n lukemista.

Vastaanottovirkailija – profiilitekstiesimerkki 1 – asiantuntija


Erittäin ammattitaitoinen ja kokenut vastaanottovirkailija yli kymmenen vuoden teollisuusalan kokemuksella. Todistettu kyky ylläpitää operatiivista tehokkuutta ja tarjota samalla erinomaista asiakaskokemusta nopeatempoisessa ympäristössä. Olen kekseliäs, ystävällinen ja energinen – työskentelen hyvin paineen alla ja kehitän taitojani jatkuvasti pysyäkseni asiakaspalvelun huipputasolla.

Vastaanottovirkailija – profiilitekstiesimerkki 2 – kokenut


Pätevä ja avulias vastaanottovirkailija viiden vuoden kokemuksella kiireisessä lääkärikeskuksessa. Kykenen hoitamaan kaikenlaisia potilashallinto- ja palvelutehtäviä huolellisesti ja empaattisesti. Olen parhaimmillani paineen alla ja haluan kehittyä urallani lääketieteen alalla.

Vastaanottovirkailija – profiilitekstiesimerkki 3 – vähän kokemusta


Aloittelevan tason vastaanottovirkailija kymmenen kuukauden kokemuksella kiireisessä hius- ja kauneussalongissa. Kokemusta asiakastapaamisten järjestämisestä, peruutusten kirjaamisesta, asiakkaiden vastaanotosta ja tervehtimisestä sekä laskutuksesta. Olen ulospäinsuuntautunut, ammattitaitoinen ja nopea oppimaan, ja haluan edetä urallani.

Mitä eroa profiilitekstillä ja esittelytekstillä on?

Profiiliteksti on lyhyt tiivistelmä, joka lisätään CV:n alkuun, kun taas esittelyteksti on pidempi ja erillinen teksti.

Profiiliteksti on yleensä alle 100 sanaa, ja esittelytekstin pituus vaihtelee 500–1000 sanan välillä.

Profiilitekstiä voidaan kutsua myös yleiskatsaukseksi, ammattitaidon tiivistelmäksi, taitojen ja pätevyyksien yhteenvedoksi tai osaamistiivistelmäksi.

Kumpaa kannattaa käyttää?

Asiantuntijan, hallinnon ja johdon tehtävissä kannattaa käyttää esittelytekstiä. Sitä voidaan käyttää myös opinto-ohjelmiin ja harjoitteluihin hakiessa.

Toisaalta jokainen CV hyötyy lyhyestä profiilitekstistä, koska sen avulla lukija näkee, kuka olet, ennen kuin hän lukee ansioluettelosi.

Siksi on tärkeää käyttää aikaa sekä esittelytekstin että profiilitekstin kirjoittamiseen, ja kirjoittaa ne nimenomaan tiettyä työpaikkaa varten. Se on sinun mahdollisuutesi erottua muista vastaanottovirkailijoista, koska kaikilla hakijoilla on samankaltaiset pätevyydet ja työkokemus.

Positiivinen, rehellinen ja informatiivinen profiiliteksti on avain ensimmäiseen haastatteluun.

Mitä minun pitäisi sanoa?

Vaikka profiiliteksti onkin lyhyt, sen täytyy silti olla lukijalle oleellinen. Käytä työpaikkailmoitusta ja kokemustasi, ja sisällytä ansioluetteloosi kovia ja pehmeitä taitoja, työkokemusvuosia ja avainsanoja, joita löydät ilmoituksesta. Tekstin tulee sopia työnantajan vaatimuksiin niin hyvin kuin mahdollista.

Pidä nämä asiat mielessäsi:

  • Työpaikan titteli
  • Korosta osaamistasi
  • Lisää työkokemusvuodet
  • Sisällytä tärkeitä pehmeitä ja kovia taitoja
  • Sovita teksti työnantajan vaatimuksiin

Esittelytekstin tulee sisältää täsmälleen samat tiedot kuin profiilitekstissä, mutta antaa enemmän tietoa taidoista ja kokemuksesta. Sen avulla voit myös kertoa tärkeitä tietoja, kuten miksi olet tietyllä urapolulla tai haluat lähteä tälle urapolulle, tai miksi haluat vaihtaa alaa.

Käytä aikaa myös sen varmistamiseen, että esittelyteksti sopii työnantajan vaatimuksiin mahdollisimman hyvin.

Mitä ikinä kirjoitatkaan, pidä molemmat tekstit ystävällisenä, keskustelullisena ja positiivisena – sen avulla annat tuleville työnantajille ensivaikutelman sinusta.

Miten käyttää CV-pohjaa

Kun CV-pohjasi on valmis, voit hakea työpaikkoja nopeasti varmistaen, ettei tärkeitä tietoja jää pois.

Kun näet työpaikan, johon haluat hakea, lue ilmoitus tarkasti läpi ja kiinnitä huomiota tärkeimpiin vaatimuksiin. Työnantajat käyttävät usein avainsanoja työpaikkailmoituksessa karsiakseen hakemuksia.

Karsiminen on eräänlaista hakijoiden erottelua niiden joukosta, jotka käyttävät avainsanoja ja pisteitä. Jos vastaanottovirkailijan CV päätyy ”muiden” joukkoon, et kuule työnantajasta muuta kuin ”valitettavasti sinua ei valittu tällä kertaa”.

Paras tapa löytää avainsanoja työpaikkailmoituksesta on lukea työpaikan vastuualueet ja etsiä suoraan soveltuvia sanoja. Jos esimerkiksi olet hotellin vastaanottovirkailija, etsi siihen sopivia työpaikkailmoituksia, kuten majatalon, lomakeskuksen tai mökkikylän vastaanottovirkailija.

Pidä mielessäsi, että yritykset saattavat käyttää vastaanottovirkailijoille eri nimiä. Ota huomioon myös aulapalvelutyöntekijät, toimistotyöntekijät ja sihteerit.

Seuraava askel on muokata CV-pohjasta tyylikäs vastaanottovirkailijan CV, joka pääsee läpi karsintaohjelmistoista ja herättää heti lukijan huomion. Tämä onnistuu siten, että otat CV-pohjasta oleelliset ja tärkeät tiedot ja siirrät ne vastaanottovirkailijan ansioluetteloon, joka on räätälöity tiettyä työpaikkaa varten.

On äärimmäisen tärkeää tietää, että rekrytoijat ja työnantajat käyttävät vain sekunteja yhden hakemuksen parissa ennen kuin he siirtyvät seuraavaan, koska he etsivät tiettyjä asioita. Jos niitä ei ole, he eivät jatka lukemista.

Avainsanojen käyttäminen hakemuksessa alusta asti saa heidät jatkamaan lukemista. Se kertoo myös heille, että olet lukenut työpaikkailmoituksen huolellisesti, etkä hukkaa heidän aikaansa.

Vastaanottovirkailijoiden CV:n luomiseen on muutama sääntö:

  • Pidä sama, selkeä mustavalkoinen muotoilu kuin CV-pohjassa
  • Pituudella on merkitystä, joten älä ylitä 2–3 sivua
  • Räätälöi CV työpaikan mukaan
  • Käytä positiivista, proaktiivista ja helppolukuista kieltä
  • Tarkista kirjoitusvirheet, päivämäärät ja kappaleet huolellisesti
  • Älä lisää suosittelijoiden yhteystietoja, vaan laita ”saatavilla pyydettäessä”
  • Lisää myös merkintä ”Laajempi CV saatavilla pyydettäessä”

Yhteenveto

Unelmiesi vastaanottovirkailijan työ on käsilläsi, koska elämässä saamme sitä mitä tilaamme. Kun käytät aikaa suunnitteluun ja CV-pohjan luomiseen, sijoitat tulevaisuuteesi.

Tässä on muutamia tärkeimpiä asioita, joita kannattaa ottaa huomioon vastaanottovirkailijan CV:tä kirjoittaessa:

  • Käytä aikaa kattavan CV-pohjan luomiseen
  • Tallenna CV-pohja ja muut siihen liittyvät asiakirjat turvalliseen tiedostoon, johon pääset helposti käsiksi
  • Lue työpaikkailmoitus huolellisesti ja etsi avainsanoja
  • Luo CV-yhteenveto CV-pohjasta käyttäen vain työpaikkailmoituksen kannalta olennaisia tietoja
  • Kirjoita positiivinen esittelyteksti, jossa keskityt työn vaatimuksiin

Kun lähetät hakemuksesi:

  • Lähetä aina räätälöity CV ja hakemuskirje pdf-muodossa
  • Älä lähetä muita tiedostoja, ellei erikseen ole pyydetty
  • Tarkista, että yhteystietosi löytyvät helposti CV:stäsi
  • Älä lisää suosittelijoita ensimmäiseen hakemukseen

Vastaanottovirkailijan UKK:t

Oletko kiinnostunut urasta vastaanottovirkailijana tai pohditko alanvaihtoa siihen suuntaan?

Olemme vastanneet joihinkin polttavimpiin kysymyksiin:

Mikä on vastaanottovirkailijan CV-pohja ja miten sitä käytetään?

Vastaanottovirkailijan CV-pohja on kooste tärkeimmistä koulutustiedoistasi, jatkokoulutuksesta ja työkokemuksestasi aina ensimmäisestä nykyiseen tai viimeisimpään työpaikkaan.

Miksi kannattaa tehdä vastaanottovirkailijan taitopohjainen CV-pohja?

Ennen kaikkea ajan säästämiseksi ja siksi, että esittelet itsesi aina parhaalla mahdollisella tavalla. Kun kaikki tiedot ovat tarkasti yhdessä paikassa alusta loppuun, sinun ei enää koskaan tarvitse tehdä sitä uudelleen. Sinun tarvitsee vain päivittää tiedot vuosittain.

Milloin suosittelijan tiedot pitäisi ilmoittaa?

Vasta sitten, kun rekrytoija tai työnantaja on ottanut sinuun yhteyttä ja pyytänyt suosittelijatietoja. Älä koskaan anna suosittelijan tietoja vastatessasi työpaikkailmoitukseen ensimmäistä kertaa.

Jos rekrytoija ottaa sinuun yhteyttä pyytääkseen sinut haastatteluun, hän saattaa kysyä suosittelijoita, mutta jos ei, anna asian olla. Hakemuksesi saattaa olla hänen mielestään epäonnistunut, tai ehkä hän haluaa kysyä suosittelijat myöhemmissä vaiheissa.

Suosittelutietojen antaminen heti voi olla haitaksi sekä sinulle että suosittelijalle.

Ensinnäkin jaat toisen henkilötietoja ihmisille, joista et tiedä mitään. Tämä on riski suosittelijalle, jos hänen tietonsa päätyvät vääriin käsiin.

Toisekseen häikäilemättömät rekrytoijat saattavat ottaa yhteyttä suosittelijaan ennen sinua. Vaikka tämä onkin epäreilu toimintatapa, et pysty estämään sitä, jos olet jo antanut tiedot eteenpäin.

Jos suosittelija saa puhelun odottamatta, hän ei välttämättä vastaa tai muista kaikkia tietojasi, ja antaa huonolta kuulostavan suosittelun.

Kun etsit työpaikkaa, on aina parasta olla yhteydessä suosittelijoihin etukäteen ja muistuttaa heitä, että he ovat suostuneet suosittelemaan sinua. Muutaman vuoden kuluttua voi olla vaikeaa muistaa päivämääriä, vastuualueita ja muita tärkeitä tietoja.

Kun varoitat aiempaa työnantajaa etukäteen, voit varmistaa samalla, että hän edelleen haluaa ja voi suositella sinua. Näin pystyt myös varmistamaan, että kaikki suosittelijasi ovat vahvistettuja ja kertovat taidoistasi ja kyvyistäsi rehellisesti.

Pitäisikö harrastukset ja kiinnostuksen kohteet lisätä ansioluetteloon?

Jos lisäät harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita ansioluetteloon tai esittelytekstiin, mainitse vain hakemasi työpaikan kannalta oleelliset asiat. Vältä epäolennaisia jäsenyyksiä ja henkilökohtaisia saavutuksia.

Muista, että rekrytoijat ja työnantajat ovat kiireisiä, eivätkä lue mitään turhaa. Harrastukset ja kiinnostuksen kohteet ovat tärkeitä terveydellemme ja hyvinvoinnillemme, mutta älä lisää niitä, jolleivat ne liity työpaikkaan.

Hyvä esimerkki oleellisesta kiinnostuksen kohteesta vastaanottovirkailijalle voi olla esimerkiksi se, jos toimit julkisena puhujana Toastmasters-verkostossa.

Mitä koulutusta tarvitsen?

Kaikkiin vastaanottovirkailijan rooleihin tarvitsee yleensä lukion tai ammattikoulun, tai mahdollisesti korkeamman asteen tutkinnon työnantajasta riippuen.

Tarvitsenko muita taitoja?

Lukio tai ammattikoulu riittää useimpiin vastaanottovirkailijan töihin, ja monet yritykset ovat valmiita kouluttamaan virkailijat työhön.

Tarvitset kuitenkin joitakin tietoteknisiä taitoja ja halun kehittää tietoteknisiä ja viestintätaitojasi.

Tarjolla on myös useita eritasoisia vastaanottovirkailijan kursseja, joista monet voi suorittaa myös verkossa.

Luo ammattimainen CV nyt

Onko vastaanottovirkailijoille erikoistumisaloja?

Jokainen asiakaspalveluyritys tarvitsee ystävällisen äänen, joka tervehtii asiakkaita puhelimessa ja lämpimän persoonan, joka ottaa vieraat vastaan.

Eri aloilla tarvitaan tietysti erilaisia persoonia.

Esimerkiksi lääketieteen alalla vastaanottovirkailijan tarvitsee olla välittävä ja empatiakykyinen. Hotellin vastaanottovirkailijan puolestaan täytyy olla ammattimaisen ystävällinen. Kauneus-, musiikki- ja viihdealalla taas halutaan eloisia ja asiantuntevia vastaanottovirkailijoita.

Erikoistumisala tarkoittaa, että sinulla on enemmän tuotetietoa ja ymmärrystä asiakkaiden tarpeista. Olet ehkä myös tuottavampi alalla, joka sopii luonteeseesi ja kiinnostuksen kohteisiisi. Erikoistuminen ei kuitenkaan ole pakollista, jos mukaudut helposti.

Jos haluat ansaita paljon vastaanottovirkailijana, keskity asiakaspalvelutaitoihin, kommunikointiin, ammattitaitoisuuteen ja tehokkuuteen.

Voiko uralla edetä?

Vastaanottovirkailijan työt alkavat usein tukityöstä, joista voit edetä itsenäisesti toimivaksi vastaanottovirkailijaksi.

Alasta ja kehittymishalustasi riippuen voit edetä sihteeriksi, henkilökohtaiseksi avustajaksi tai suhdetoimintapäälliköksi.

Mistä aloitan?

Ennen kuin aloitat, luo vastaanottovirkailijan CV-pohja, jotta et hukkaa aikaa hakiessasi työpaikkoja.

Jos olet vasta valmistunut tai haluat vaihtaa alaa, lähesty isompia yrityksiä suoraan, koska ne tarjoavat todennäköisemmin koulutusta – voit myös hakea työpaikkailmoitusten kautta.

Vaikka esittelytekstiä ei yleensä vaadita tällaisiin työpaikkoihin, se voi olla hyödyksi urasi kannalta, jos sinulla on vain vähän tai ei lainkaan kokemusta.

Samankaltaiset artikkelit

Yli 112 872 käyttäjää on jo luonut ansioluettelon

Ansioluettelokoneella voit nopeasti ja helposti luoda joukosta erottuvan ja ammattimaisen ansioluettelon 15 minuutissa.

Luo ansioluettelosi

Saat töitä 65 % todennäköisemmin