Luo loistava asiakaspalvelijan CV – lue tästä, miten onnistut!

Asiakaspalvelijat ovat tärkeitä työntekijöitä kaikissa organisaatioissa, koska heistä liiketoiminta on kiinni. Jos olet loistava asiakaspalvelija, kannattaa luoda hyvä asiakaspalvelijan CV, jolla saat ansaitsemasi työn.

Asiakkaat arvostelevat yritystä sen mukaan, miten heitä kohdellaan ensimmäisellä kerralla. Jos he jäävät turhautuneeksi ja ärsyyntyneeksi, yritys menettää sekä asiakkaan uskollisuuden että ostovoiman.

Loistavat asiakaspalvelijat tietävät, että he ovat etulinjalla ja pitävät yrityksen imagoa käsissään. He tekevät kaikkensa tarjotakseen parasta mahdollista asiakaspalvelua ja pitääkseen asiakkaat tyytyväisenä kertomalla tietoja tuotteista, ominaisuuksista ja palveluista.

Jos haluat vakuuttaa mahdollisen työnantajan siitä, että sinä pystyt pitämään asiakkaat tyytyväisenä ja palaavina asiakkaina, ansioluettelosi tulee kertoa asenteestasi heti. Se heijastaa ammattiminääsi, joten sen täytyy tehdä vaikutus.

Tästä artikkelista voit lukea, miten voit parhaiten korostaa taitojasi ja vahvuuksiasi. Annamme myös esimerkkejä asiakaspalvelijan ansioluetteloista, jotta näet, miten onnistut.

CV-esimerkki – asiakaspalvelu

Exempel på CV

Lataa tämä asiakaspalvelijan CV-esimerkki PDF-tiedostona

Luo ammattimainen CV nyt

Tästä asiakaspalvelijan CV-pohjasta näkee, miten tekijä korostaa vuosien kokemustaan yhteenvetotekstissä ja kertoo johtavansa tiimiä. Lukija huomaa heti, että hakijalla on esihenkilötaitoja ja hän ymmärtää nopeatempoista alaa erinomaisesti. Molemmat kertovat siitä, että hakija etsii asiantuntijaroolia, joka tukee hänen pätevyyksiään, palkintojaan ja tasaista urakehitystään. Hän etsii siis todennäköisesti pitkäaikaista työpaikkaa, eikä ole heti vaihtamassa pois työn saatuaan. Hakija on valinnut joukosta erottuakseen ammattimaisen Edinburgh-mallin, jota voidaan käyttää ilman kuvaa.

Loistavan CV:n luominen vaatii tarkkaa suunnittelua, joten valmistaudu käyttämään siihen aikaa.

Ajattele sitä projektina, jossa kirjoitat osaamisestasi paperille niin tarkasti kuin mahdollista, jotta lukija oppii tuntemaan sinut vain sitä vilkaisemalla.

Kaikki hyvät ansioluettelot alkavat pääasiallisella CV:llä, joka on kattava asiakirja, joka sisältää tietoja koulutuksestasi, pätevyydestäsi ja työkokemuksestasi.

Asiakirjan tulee:

  • Olla selkeä, looginen ja helppolukuinen
  • Musta fontti valkoisella taustalla
  • Olla virheetön – ei kirjoitus- tai kielioppivirheitä tai huonoa formatointia
  • Olla tyylikkäästi esitelty, selkeä, sopivat rivivälit, organisoitu ja ammattimainen
  • Aloita uusimmalla tai nykyisellä työkokemuksella ja jatka järjestyksessä ensimmäiseen työpaikkaasi asti
  • Luettele koulutus- ja pätevyystiedot samalla tavalla
  • Kerro sekä pehmeät että kovat taidot
  • Kerro suosittelijan tiedot kuhunkin työhön tai rooliin

Käytä aikaa ja valmistele CV sitä ajatellen, että se toimii perustana kaikissa työhakemuksissa, joita tulevaisuudessa teet. Se voi olla niin pitkä kuin tarvitsee, joten ole yksityiskohtainen.

Varmista, että CV sisältää kaikki työpaikkojen nimet, vastuualueet ja saavutukset. Tämä vie toki aikaa, mutta se on tärkeää uramenestyksen kannalta.

Kun kirjoitat ansioluetteloa, ota kopiot kaikista pätevyyksistä, palkinnoista, suosituskirjeistä ja muusta, jolla voi olla merkitystä. Säilytä niitä yhdessä turvallisessa kansiossa ansioluettelosi kanssa ja pidä ne paikassa, josta pääset niihin helposti käsiksi.

Muista oikolukea ja muokata CV huolellisesti, jotta siinä ei ole virheitä. Jos mahdollista, pyydä jotakuta muuta tarkistamaan se myös. Et halua, että työnantajat ohittavat sinut kielioppivirheiden vuoksi.

Kerro asiakaspalvelijan taidoistasi

Asiakaspalvelijan työpaikat vaihtelevat alakohtaisesti, mutta ydintaitoja tarvitaan niistä jokaisessa.

Älä unohda mitään taitoja, kun kokoat niitä asiakaspalvelijan ansioluetteloon. Luettele kaikki kovat ja pehmeät taidot, vaikka olisit käyttänyt niitä vain vähän aikaa tai vaihtanut hiljattain alaa. Pehmeät taidot saattavat tuntua sinusta itsestään selviltä, koska käytät niitä päivittäin.

Käytä siis aikaa ja mieti jokaisen työpaikan kohdalla, mitä teet ja mitä taitoja tarvitset tehdäksesi työsi parhaan kykysi mukaan.

Tässä on joitakin tärkeitä taitoja, joita asiakaspalvelussa tarvitaan:

  • Mukautuvuus: kyky toimia nopeasti muuttuvissa tilanteissa
  • Empatia: toisen tunteiden ja näkökannan ymmärtäminen
  • Itsehillintä: rauhallisena pysyminen haasteiden ja muutosten edessä
  • Kärsivällisyys: tietämys siitä, milloin odottaa, milloin vastata ja milloin toimia
  • Tehokas kuuntelu: kyky kuunnella ymmärtääkseen ja kertoakseen puhujalle, että häntä kuunnellaan
  • Ratkaisukeskeisyys: ratkaisujen tarjoaminen ongelmiin voittamalla asiakkaan luottamus
  • Positiivinen kieli: pirteän ja vakuuttavan kielen käyttö, joka rauhoittaa negatiivisuuden ja voittaa asiakkaan luottamuksen
  • Selkeä kommunikointi: tietojen kertominen suoralla ja helposti ymmärrettävällä tavalla
  • Vastuun ottaminen: sen varmistaminen, että ongelmat ratkaistaan riippumatta siitä, kenen syytä ne ovat olleet

Tekniset tai kovat taidot vaihtelevat alakohtaisesti, mutta tarvitset ainakin näitä:

  • Kokemusta tietyistä ohjelmistoista
  • Kielitaito
  • Tuotetietämys
  • Palveluehtojen ymmärtäminen
  • Markkinointikampanjoiden ja tarjousten tietämys
  • Myynti- ja kirjanpitoprosessien ymmärtäminen

Esittelyteksti vai profiiliteksti

Asiakaspalvelijan ansioluetteloon ei tarvita esittelytekstiä, mutta kannattaa kirjoittaa profiilin yhteenveto jokaisen räätälöidyn CV:n alkuun. Voit kirjoittaa myös yhden yhteenvedon ja muokata sitä samantyyppisiin hakemuksiin, mutta jos aikaa on ehtinyt kulua, se kannattaa aina kirjoittaa kokonaan uudelleen.

Lue lisää esittelytekstistä

Tässä on esimerkkejä esittelyteksteistä erilaisilla taidoilla ja pätevyyksillä. Lihavoitu teksti osoittaa tärkeän tiedon, josta lukija saa heti tietää ennen CV:n loppuosan lukemista.

Asiakaspalvelu – profiilin yhteenveto – asiantuntija

Tehokas asiakaspalvelija 10 vuoden kokemuksella vakuutusalalla sekä yksityis- että yritysasiakkaille. Olen taitava, tehokas kuuntelija ja selkeä kommunikoija, joka keskittyy ongelmien ratkaisuun ja asiakkaiden kysymyksiin vastaamiseen nopeasti. Loistavien organisaatiotaitojen ansiosta voin tarjota laadukasta asiakaspalvelua, ja pyrinkin erittäin vahvasti yhtenäisyyteen varmistaakseni sekä asiakkaan että yrityksen luottamuksellisuuden ja turvallisuuden. Kaikki vakuutusalan sertifikaattini ovat ajan tasalla. Olen pätevä tiimipelaaja, joka inspiroi ja saa inspiraatiota tiimistä.

Asiakaspalvelu – profiilin yhteenveto – kokenut

Olen omistautunut asiakasneuvoja 5 vuoden kokemuksella vakuutusalalla – olen palvellut paljon korkea-arvoisia asiakkaita. Etiikka, yhtenäisyys ja luottamuksellisuus ovat tärkeitä asiakkuuksien ylläpitämisessä, ja korostan näitä ominaisuuksia kaikessa viestinnässä ja toiminnassa. Suoritan tällä hetkellä vakuutusalan sertifikaatteja ja haluan laajentaa osaamistani.

Asiakaspalvelu – profiilin yhteenveto 3 – kokematon

Olen innokas asiakaspalvelija 18 kuukauden kokemuksella vakuutusalalla. Etsin mahdollisuuksia laajentaa osaamistani alalla. Pystyn hoitamaan saapuvia ja lähteviä puheluita, minulla on vahvat organisatoriset taidot ja tietotaitoa kuunnella asiakkaiden pyyntöjä, jotta ne saadaan ratkaistua nopeasti. Olen tiimipelaaja, joka on valmis oppimaan muilta edetäkseni uralla.

Miten esittely eroaa profiilitekstistä?

Profiiliteksti on lyhyt yhteenveto, joka sijaitsee CV:n alussa. Esittelyteksti taas on pidempi, erillinen teksti.

Profiilin yhteenvedon pituus on yleensä alle 100 sanaa – esittelytekstin pituus voi olla välillä 500-1000 sanaa.

Profiilin yhteenvetoa voidaan kutsua myös yleiskatsaukseksi, taitojen/pätevyyksien yhteenvedoksi tai ammattitaidon yhteenvedoksi.

Kumpaa kannattaa käyttää?

Asiantuntijan, esihenkilön tai johtajan työroolit hyötyvät esittelytekstistä. Niitä voidaan käyttää myös koulutusohjelmien ja työharjoitteluiden hakemiseen.

Jokainen CV taas hyötyy lyhyestä profiilin yhteenvedosta, koska sen avulla lukija voi nopeasti selvittää millainen olet ennen CV:si lukemista.

Siksi on tärkeää käyttää aikaa esittelytekstien kirjoittamiseen ja kirjoittaa ne erikseen hakemasi työpaikan mukaan. Se on mahdollisuutesi erottua muiden ansioluetteloiden joukosta, koska hakijoiden pätevyys ja kokemus on todennäköisesti samanlaista.

Optimistinen, rehellinen ja informatiivinen yhteenveto tai esittelyteksti on paras tapa päästä haastatteluun.

Mitä siellä pitää sanoa?

Vaikka profiilin yhteenveto on lyhyt, sen täytyy silti olla lukijalle oleellinen. Katso työpaikkailmoitusta ja kokemustasi, ja luettele kovat ja pehmeät taidot, kokemusvuodet ja avainsanoja, joita löydät. Yhteenvedon täytyy vastata työnantajan vaatimuksia niin hyvin kuin mahdollista.

Pidä nämä mielessäsi:

  • Työpaikkailmoituksen otsikko
  • Korosta tietämystäsi
  • Kerro kokemusvuodet
  • Kerro tärkeät kovat ja pehmeät taidot
  • Vastaa työnantajan vaatimuksiin

Esittelytekstin tulee sisältää samat tiedot kuin profiilitekstin, mutta se antaa laajemmin tietoa taidoista ja kokemuksestasi. Sen avulla voit myös kertoa tärkeää tietoa siitä, miksi lähdit tietylle urapolulle tai miksi haluat vaihtaa alaa.

Käytä aikaa myös siihen, että esittelytekstisi vastaa työnantajan vaatimuksiin mahdollisimman tarkasti.

Riippumatta siitä, mitä tietoja kerrot, pidä molemmat tekstit ystävällisenä, keskustelullisena ja positiivisena – se antaa ensivaikutelman sinusta tuleville työnantajille.

Luo ammattimainen CV nyt

Miten käyttää pääasiallista CV:tä

Kun pääasiallinen CV:si on valmis, voit hakea työpaikkoja nopeasti ilman, että tärkeitä tietoja puuttuu.

Kun näet haluamasi työpaikan, lue ilmoitus tarkasti ja kiinnitä huomiota sen vaatimuksiin. Työnantajat käyttävät usein avainsanoja työpaikkailmoituksessa karsiakseen hakemuksia.

Karsimalla erotetaan sopivat hakijat muista. Jos ansioluettelosi päätyy ”muiden” joukkoon, et kuule työnantajasta muuta kuin ”valitettavasti valintamme ei osunut tällä kertaa sinuun”.

Paras tapa löytää työpaikkailmoituksen avainsanat, on katsoa otsikkoa ja lukea sitten työn vastuualueista juuri siihen suoraan sopivat sanat. Jos esimerkiksi työskentelet majoitusalalla, etsi työpaikkailmoituksesta siihen liittyviä sanoja, kuten varaushallinta, vieraiden vastaanotto, illallinen, catering, majoitus, matkailu, turismi jne.

Pidä myös mielessäsi, että yritykset voivat käyttää asiakaspalveluun eri nimikkeitä. Näitä voivat olla esimerkiksi asiakasneuvoja, palveluneuvoja, asiakaspalvelija, asiakastuki, asiakaskoordinaattori jne.

Seuraavaksi pääasiallisesta CV:stä tarvitsee muokata sellainen, että se pääsee karsinnan läpi ja herättää heti lukijan huomion. Tämä onnistuu siten, että otat pääasiallisesta CV:stä oleelliset ja tärkeät tiedot ja siirrät ne yksinomaan tiettyyn sairaanhoidon työpaikkaan räätälöityyn ansioluetteloon.

On erittäin tärkeää tietää, että rekrytoijat katsovat kutakin hakemusta vain muutaman sekunnin, koska he etsivät tiettyjä tietoja. Jos niitä ei ole, he eivät lue pidemmälle. Avainsanojen käyttäminen alusta asti saavat heidät jatkamaan lukemista. Se kertoo myös siitä, että olet lukenut ilmoituksen kokonaan, etkä aio hukata heidän aikaansa.

Tässä on muutamia muistisääntöjä räätälöidyn CV:n luomiseen:

  • Käytä samaa mustavalkoista mallia kuin pääasiallisessa CV:ssä
  • Pituudella on väliä – älä ylitä 2-3 sivua
  • Tee ansioluettelosta juuri kyseiseen työpaikkaan sopiva
  • Pidä kieliasu positiivisena, ennakoivana ja helppolukuisena
  • Tarkista oikeinkirjoitus, päivämäärät ja kappalejaot
  • Älä kerro suosittelijoiden yhteystietoja – lisää sen sijaan nimet ja roolit, ja anna yhteystiedot pyydettäessä
  • Lisää myös merkintä: ”tarkempi CV on saatavilla pyydettäessä”

Yhteenveto

Unelmiesi työ asiakaspalvelijana on ulottuvillasi – me saamme sen mukaan, mitä olemme valmiita tekemään. Suunnitteluun ja pääasiallisen CV:n luomiseen käytetty aika on sijoittamista tulevaisuuteen.

Tässä on tärkeitä vinkkejä täydellisen asiakaspalvelijan CV:n kirjoittamiseen:

  • Käytä aikaa luodaksesi kattavan pääasiallisen CV:n
  • Säilytä pääasiallinen CV ja muut oleelliset asiakirjat paikassa, josta pääset niihin helposti käsiksi
  • Lue työpaikkailmoitukset huolellisesti ja käytä avainsanoja
  • Tee yhteenveto pääasiallisesta ansioluettelosta käyttäen vain työpaikkaan sopivia tietoja
  • Kirjoita positiivinen yhteenveto ansioluetteloon, joka keskittyy työpaikan vaatimuksiin

Kun lähetät hakemuksen:

  • Lähetä aina räätälöity CV ja hakemuskirje PDF-muodossa
  • Älä lähetä muita asiakirjoja, ellei niitä ole pyydetty
  • Tarkista, että yhteystietosi löytyvät helposti ansioluettelosta ja hakemuskirjeestä
  • Älä sisällytä suosittelijoita alkuperäiseen hakemukseen

Usein kysyttyjä kysymyksiä asiakaspalvelijan CV:stä

Me olemme vastanneet tärkeimpiin kysymyksiin:

Mikä on pääasiallinen CV ja miten sitä käytetään?

Pääasiallinen asiakaspalvelijan CV on koottu asiakirja osaamisestasi – koulutuksesta työpaikkoihin ensimmäisestä nykyiseen tai viimeisimpään.

Miksi kannattaa tehdä pääasiallinen CV?

Se säästää aikaa ja esittelee sinut parhaalla mahdollisella tavalla joka kerta. Kun sinulla on kaikki tiedot alusta loppuun yhdessä paikassa, et joudu koskaan tekemään sitä uudelleen – joudut vain ajoittain päivittämään sitä.

Milloin suosittelijan tiedot kannattaa kertoa?

Vasta, kun rekrytoija tai työnantaja on ollut yhteydessä sinuun ja pyytänyt niitä. Älä koskaan anna suosittelijan tietoja ensimmäisellä kerralla, kun haet työpaikkaa.

Jos rekrytoija pyytää sinua haastatteluun, hän voi pyytää suosittelijoita. Jos kuitenkaan ei, anna asian olla. Hakemuksesi voi olla tässä vaiheessa jo turha, tai ehkä rekrytoija haluaa ottaa suosittelijoiden tiedot vasta hakuprosessin loppuvaiheessa.

Suosittelijoiden tietojen antaminen heti on riski sekä sinulle että suosittelijalle.

Ensinnäkin jaat toisen henkilökohtaisia tietoja henkilöille, joista et tiedä mitään. Tämä on riski suosittelijalle, jos tiedot päätyvät vääriin käsiin.

Toisekseen jotkut rekrytoijat saattavat olla yhteydessä suosittelijaan ennen sinua. Tämä on epäreilu toimintatapa – mutta jos annat tiedot heille, et voi estää sitä.

Jos suosittelija yllättyy saadessaan odottamattoman puhelun, hän ei välttämättä vastaa tai muista kaikkia tietojasi, ja tällöin suosittelijasi kuulostaa heikolta.

Kun etsit työpaikkaa, kannattaa aina olla yhteydessä suosittelijoihin etukäteen ja muistuttaa, että he ovat luvanneet antaa sinusta suosituksen. Kun muutama vuosi on kulunut, voi olla vaikeaa muistaa päivämääriä, vastuualueita tai muita tärkeitä tietoja.

Aiemman työnantajan ennakkovaroitus varmistaa, että he haluavat edelleen antaa suosituksen. Näin varmistat, että todella saat suositukset ja taidoistasi kerrotaan realistisesti.

Pitäisikö CV:ssä kertoa harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista?

Jos kerrot harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista CV:ssä tai esittelytekstissä, kerro vain niistä, jotka ovat oleellisia työn kannalta. Vältä epäolennaisia jäsenyyksiä ja henkilökohtaisia saavutuksia.

Muista, että rekrytoijat ja työnantajat ovat kiireisiä, eivätkä he lue mitään epäolennaista. Harrastukset ja kiinnostuksen kohteet ovat tärkeitä terveydelle ja hyvinvoinnille, mutta älä luettele niitä, elleivät ne liity työpaikkaan.

Hyvä esimerkki olennaisista kiinnostuksen kohteista on vaikka se, että jos haet rahoitusalan työpaikkaa ja olet vapaaehtoistyössä paikallisen hyväntekeväisyysjärjestön rahastossa. Tai jos olet urheilija ja haet tarjoilijan työpaikkaa kiireisessä ravintolassa.

Usein kysyttyjä kysymyksiä asiakaspalvelusta

Oletko kiinnostunut työstä asiakaspalvelun parissa tai haluat vaihtaa alaa? Näin onnistut:

Mitä koulutusta tarvitsen?

Tarvitset ylioppilastutkinnon suurimpaan osaan asiakaspalvelutyöstä ja mahdollisesti korkeamman asteisen tutkinnon alasta riippuen.

Tarvitsenko muita taitoja?

Ylioppilastutkinto riittää useimpiin työpaikkoihin, ja monet yritykset ovat valmiita kouluttamaan asiakaspalvelijoita.

Jos kuitenkin haluat esimerkiksi työskennellä IT-alalla, tekninen diplomi tai IT-sertifikaatit ovat hyödyksi.

Jos taas haluat vakuutusalalle, tarvitset ehdottomasti rahoitusalan tutkinnon.

Jotta voit ratkaista asiakkaiden ongelmia, sinun täytyy tuntea työnantajan tuotteet, palvelut ja järjestelmät, sekä ala kokonaisuudessaan hyvin. Se voi vaatia lisäopiskelua ja alan sertifikaatteja.

Onko asiakaspalvelussa erikoistumisaloja?

Jokaisessa asiakkaiden parissa toimivassa yrityksessä tarvitaan ihmisiä, jotka ratkaisevat asiakkaiden ongelmia nopeasti ja tehokkaasti.

Asiakaspalvelijana voit erikoistua monelle alalle, kuten:

  • Elektroniikka
  • Tietotekniikka
  • Vakuutusala
  • Terveydenhuolto
  • Matkailu ja vapaa-aika
  • Paikallishallinto
  • Tehdasteollisuus
  • Vähittäiskauppa

Mitä erikoistuneempi olet, sitä enemmän tuotetietoa omaat ja sitä enemmän voit ansaita.

Voiko uralla edetä?

Asiakaspalvelijan työpaikat alkavat aina urapolun alusta tiiminjohtajiin ja osastopäälliköihin.

Riippuen alasta ja siitä, oletko valmis hankimaan lisää taitoa ja pätevyyttä, voit edetä ulkoiseen myyntiin, myynninjohtoon, markkinointiin tai PR-puolelle.

Asiakaspalvelualalta löytyy myös paljon lyhyitä verkkokursseja, joilla voit kehittää taitojasi.

Miten pääsen alkuun?

Ennen kuin teet mitään, luo asiakaspalvelijan CV, jotta et hukkaa aikaa löytäessäsi kiinnostavia työpaikkailmoituksia.

Jos olet juuri valmistunut tai haluat vaihtaa alaa, lähesty laajan asiakaspalvelun yrityksiä suoraan tai hae työpaikkailmoitusten kautta.

Vaikka esittelytekstiä ei yleensä vaadita tällaiseen työhön, sitä voi hyödyntää uravalinnan korostamiseen, jos sinulla ei ole paljon kokemusta.

Samankaltaiset artikkelit

Yli 112 872 käyttäjää on jo luonut ansioluettelon

Ansioluettelokoneella voit nopeasti ja helposti luoda joukosta erottuvan ja ammattimaisen ansioluettelon 15 minuutissa.

Luo ansioluettelosi

Saat töitä 65 % todennäköisemmin